fredag 29. mars 2013

Kjøkkenkluter

De siste dagene har jeg laget kjøkkenkluter. Gleder meg til å bruke de, men først skal tråder festes, også skal de en tur i vaskemaskina.

Den tofargete lilla er heklet med halvstaver. Husker ikke hvor mange masker jeg la opp, men ca 20 cm. Den er heklet i Mandarin Petit fra Sandnesgarn. Bare en liten rest av hver farge.
Den hvite og blå er heklet med staver, og fastmasker rundt. Garnet er Tuva helårsgarn fra Europris.



Disse to er heklet i et bølgemønster som jeg fant et eller annet sted. Var egentlig et teppe, men jeg syns det gjorde seg godt som kluter. Den lilla er heklet i Mandarin Petit fra Sandnesgarn og den grønne og hvite er heklet i bomullsgarn fra Søstrene Grene

Her kommer oppskrift:

Legg opp masker delelig på 8 (pluss 3 som 1. st på 1. rad)

Rad 1: Hekle 1 st i den 4 lm fra nålen, 1 st i neste lm, (2st sammen over de neste 2 lm) 2 ganger,  1 st i neste lm, 2 st i neste lm, # 2 st i neste lm, 1 st i neste lm, (2 st sammen over de neste 2 lm) 2 ganger, 1 st i neste lm, 2 st i neste lm, gjenta fra # raden ut og snu.
Rad 2: Hekle 3 lm, 1 st i første st, 1 st i neste st, (2 st sammen over de neste 2 m) 2 ganger, 1 st i neste st, 2 st i neste st # 2 st i neste st, 1 st i neste st, ( 2 st sammen over de neste 2 m) 2 ganger, 1 st i neste st, 2 st i i neste st, gjenta fra #. Idet du hekler siste 2 st i den 3 av 3 lm. Snu. Gjenta rad 2.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar